Mivel a xenon szett trafója 23. 000 voltra transzformálja a 12 vagy 24 voltos feszültséget, így jelentős rádiófrekvenciás zavarok léphetnek fel. Alapesetben külön zavarszűrőt nem szükséges vásárolni, azonban elképzelhető, hogy az Ön autórádiója, antennája érzékeny ezen zavarokra. Amennyiben a szett vásárlása után romlott a különböző rádió adók vételi minősége, javasoljuk ezen kábel megvásárlását.
Egy szetthez 2 db kábel szükséges.
Általános ismertető a H. I. D. rendszerű xenon lámpákról
A H. I. D. xenonlámpák fényereje háromszorosa a normál halogén izzók fényerejének. A megnövekedett fényerőnek köszönhetően biztonságosabb közlekedést tesznek lehetővé.
A napfényhez a halogénnél közelebb álló, a szem számára jobban érzékelhető színhőmérséklete kontrasztosabb, élesebb képet ad. Ennek köszönhetően a xenonlámpa nem csak hogy távolabbra világít, de oldalirányú terítése is jóval nagyobb halogén társánál. A szem így kevésbé fárad el az éjszakai vezetés során, az útburkolati jelek még nedves időben is láthatóbbá válnak.
A xenonizzó ";;;; ;;;;; ;;;;; ;;; elvi";;;; ;;;;; ;;;;; ;;; élettartama hétszerese az 55W-os hagyományoshalogénizzóknak. A xenonlámpa általában képes kiszolgálni a gépkocsi teljes élettartamát, mivel nem tartalmaz izzószálat mely eléghetne vagy a rázkódástól elpattanhatna. A fényt egy mikroprocesszor által vezérelt, nagyfeszültség generálta elektromos ív hozza létre.
Mivel a H. I. D. rendszerek csak 35 wattot fogyasztanak, hozzájárulnak az üzembenntartási költségek csökkentéséhez, emellett nagyobb hatékonyságot és biztonságot adnak autóinknak. A lecsökkent energia-felvétel alacsonyabb hőmérsékletet eredményez, így a foncsort nem károsítja, az elektromos rendszert kíméli.
Hogyan működik a kisüléses xenon lámpa?
Míg a hagyományos halogén égőkben a fényt egy izzószál, addig a kisüléses xenon lámpák esetébenafényt egy elektromos ív hozza létre egy xenon gázzal és fémsókkal töltött üvegburában. Az ívkisülés megindításához egy elektronika 23000 V gyújtófeszültséget hoz létre, amelyet fokozatosan lecsökkent 100 V alá. Az izzóban lévő fémsók a különböző szinek elérésére szolgálnak. A xenon lámpa a gyújtás után 5 másodpercen belül eléri fényerejének 90%-át, míg 30 másodpercen belül a 100%-át.
Színhőmérséklet*
A szám utáni ";;;; ;;;;; ;;;;; ;;; K";;;; ;;;;; ;;;;; ;;; betű a Kelvint jelenti, amely mértékegység az izzó színét jellemzi. Ahogy növekszik a Kelvin szám, úgy lesz egyre inkább ibolya színű az izzó fénye. A magasabb Kelvin számú izzó színhőmérséklete torzitja a színérzékelést, valamint a vizes aszfalt jobban elnyeli a magasabb Kelvin számú fényt.
*Cégünk 6000K színhőmérsékletet tart raktáron. Ettől eltérő színhőmérsékletű izzókat egyedi megrendelés esetén tudunk szállítani.
A hazai szabályozásról
A továbbiakban megemlítjük azokat az előírásokat melyek betartása kötelező azért, hogy elkerülhetők legyenek a xenon lámpa használata okozta veszélyek és félreértések:
A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990 (IV. 12. ) KöHÉM rendelet (MR) előírása tartalmazza a következő kitételeket:
„ 37. §
(4) A világító és a fényjelző berendezésekben csak a berendezés típusára előírt műszaki jellemzőkkel rendelkező izzólámpát szabad használni.
Az előírásból következően a HCR, HC, HR, stb. jelzésű fényszórókban csak halogén izzók (H1, H3, H4, H7, stb. ) használhatók, mivel e fényszórók csak a típusra előírt izzókkal képesek maradéktalanul teljesíteni a megvilágításra vonatkozó követelményeket.
„ 38. §
(3) A járművek jóváhagyásra kötelezett aszimmetrikus tompított fényszóróiban és távolsági fényszóróiban csak jóváhagyási jellel ellátott izzólámpát szabad alkalmazni. ”
E bekezdéshez említendő, hogy az MR. alábbiakban kivonatosan idézett 1. és 2. számú mellékletei meghatározzák a fényszórókra és az izzólámpákra vonatkozó jóváhagyási kötelezettségeket és műszaki követelményeket.
„ 1. számú melléklet
1. A járművek meghatározott tulajdonságainak, valamint az alkatrészeknek, az önálló műszaki egységeknek, a pótalkatrészeknek és a tartozékoknak meg kell felelniük:
…
- a Magyar Köztársaság által elfogadott ENSZ-EGB előírásokban foglalt jóváhagyási követelményeknek az e melléklet táblázataiban foglaltak szerint. ”
„ 2. számú melléklet
Az Magyar Köztársaság által elfogadott ENSZ-EGB előírások:
45. Fényszórótisztító
48. Gépjárművek világító és fényjelző berendezéseinek beépítése (kivéve a motorkerékpárokat)
98. Gázkisülésű izzólámpás fényszórók
99. Gázkisülésű izzólámpa
A 45., 48. és 98. ENSZ-EGB előírások tartalmazzák az automatikus magasság állítás és az automatikus fényszórómosás kötelezettségét. Fentiek alapján a xenon fényszórónak, a xenon izzónak, továbbá a járműnek magának is meg kell felelnie a vonatkozó előírásokban foglalt jóváhagyási kötelezettségeknek, műszaki követelményeknek.
A „ xenon szettek” – ben lévő izzók műszaki jellemzői nem egyezőek az eredeti halogén izzók műszaki jellemzőivel, nem rendelkeznek az ENSZ-EGB 99. előírás szerinti jóváhagyással, továbbá utólagos beépítésük az MR. -ben foglalt jogszabályi előírásoknak sem felel meg, ezért beépítésük szabálytalan.
A jóváhagyás kapcsán tudnivaló, hogy az átalakító készletek dobozain esetleg feltüntetett jóváhagyó jelek (egy körben pl.: E4, E13, stb. ) a teljes garnitúrának az elektromágneses kompatibilitásra vonatkozó ENSZ-EGB 10 sz. előírása szerinti megfelelőséget tanúsítja.
Mivel ez a jóváhagyás nem azonos a xenon izzók esetében kötelező ENSZ-EGB 99. sz. előírása szerinti jóváhagyással ezért az izzó nem tekinthető jóváhagyottnak.
A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról 5/1990. (IV. 12. ) KöHÉM rendelet, vonatkozó előírása alapján egyedi kérelemre sem engedélyezhető a fényszórók átalakítása:
„ 16. §
(6)… Nem engedélyezhető a jármű olyan átalakítása, amely az MR. FüggelékeinekMellékleteiben meghatározott valamely közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmikövetelmény tekintetében a jármű gyárilag kialakított jellemzőinek romlását eredményezi. ”
Az automatikus magasság állítás valamint a fényszórómosó hiánya miatt az átalakított fényszórók vakíthatják a szembejövőket, ami közlekedés biztonsági szempontból rendkívül balesetveszélyes, emiatt a szóban forgó átalakítás tiltott.
A műszaki megvizsgálások és a közúti ellenőrzések alkalmával a megfelelő szankció alkalmazásával (soron kívüli műszaki vizsgára történő berendelés, alkalmatlan minősítés) a Nemzeti Közlekedési Hatóság kifogásolja az említett átalakítást.
Összegezvén a fentebb említetteket utólagos xenon lámpát csak olyan közúti gépjárműbe lehet beszerelni, amelyben gyárilag is xenon izzó található, illetve amelynek fényszóróját gyárilag előkészítettek xenon izzó fogadására. Az utólagos xenon szettek használatát a jogszabály nem tiltja a nem közúti gépjárművekben (pl.: quad) és a motorkerékpárokban.
A beszerelésről
Amennyiben a járműben hagyományos halogén izzó van, úgy az valószínűleg teljesen szabványos, tehát kicserélhető xenon szettre. Vásárlás előtt minden esetben állapítsa meg, hogy a kicserélni kívánt halogén lámpa milyen foglalatú, hiszen ugyan ilyen fogalaltú xenon szettre van szüksége.
A beszerelés tulajdonképen a halogén izzó cseréjét jelenti a xenon izzóra, valamint a gyújtó elektronika elhelyezését a motortérbe. Ez a
fél-egy órás művelet különösebb szaktudást nem igényel, azonban ha Ön nem „ műszaki beállítottságú”, akkor javasoljuk hogy hozzáértő autóvillamossági szakembernél vagy márkaszerviznél szereltesse be a xenon szettet.
A xenon szett beszerelése semmilyen visszafordíthatatlan beavatkozást nem igényel, hiszen a ezen lámpák a gépkocsi eredeti csatlakozóira épülnek. Az eredeti halogén izzó néhány perc alatt visszahelyezhető, illetve a xenon szett adott esetben áthelyezhető egy másik járműbe.
A bi-xenon és hi/low szettekről
Bizonyos foglalatú izzóknál a tompított és a távolsági fényt egy izzó szolgáltatja. A legismertebb ilyen foglalat típus a H4, de ilyen a 9004, 9007 és 9008 (H13) is. Ezen xenon izzóknál a tompított és távolsági fény közötti váltást úgy érjük el, hogy az izzót egy elektromágnes elmozdítja, így a lámpabúrában az izzó fényének fókuszpontja eltolódik. A fókuszpont eltolódásával a fény közelebbre, vagy távolabbra fog esni.
A különböző weboldalakon lévő szóhasználatok miatt fontosnak tartjuk, hogy kitérjünk az egyes megnevezések tisztázására.
Bi-xenon szett: Nevével ellentében nem kettő (bi) darab xenon izzót tartalmaz a foglalat hanem egyet, amelyet a fent említett elven egy elektromágnes mozgat.
Hi/Low szett: Jelentése hi - magas, távolsági; low - alacsony, tompított. A kettő közötti váltást itt is a mágnes végzi el.
Amennyiben külön izzóval van megoldva a távolsági és tompított világítása, és a távolsági fényt is xenonra szeretné váltani, úgy két szettre van szükség. Ebben az esetben ajánljuk a fénykürt átkötését a ködlámpára, mivel a xenonnak néhány másodpercre szüksége van ahoz, hogy elérje teljes fényerejét.
Mi az a CAN-Bus rendszer?
A CAN-Bus (Controller Area Network) egy olyan számítógépes technológián alapuló rendszer, mely az autó egyes funkcionális csoportjai közötti gyors információ áramlást biztosítja. A jelzések továbbítása így már nem kábelek sokaságán keresztül valósul meg, hanem egy közös adatgyűjtő- és vezérlő egység (ún. „ adat-bus“ ) koordinálja azokat. Ilyen jelzések például a gyújtás, az automata sebességváltó, az ABS vagy ASRműködésénekinformáció. A rendszer előnyei : kevesebb szenzor, mivel az összes vezérlőegységtől érkező információ egyszerre elérhető válik, kevesebb elektromos vezeték, mivel az adatátvitel csak egyetlen kábelen keresztül történik, kevesebb villamossági csatlakozás (csökken a meghibásodási lehetőségek száma), gyors adatáramlás rövidebb idő alatt, az összes rendszer felügyelete egyetlen központi egység által.
Hogyan kapcsolódik a CAN-Bus renszer a xenon lámpákhoz?
A CAN-Bus rendszerrel szerelt gépkocsik általában (nem mindegyik! ) izzókontrollal is elvannak látva. Ez azt jelenti, hogy egy központi processzor figyeli a lámpák áramfelvételét, és ha az 55W-nál kevesebb - vagyis kevesebb mint egy normál halogén lámpa fogyasztása - akkor az elektronika úgy fogja érzékeli, hogy az izzók kiégtek. Mivel a xenon lámpák csak 35W-ot fogyasztanak, ezért az elektronika itt is meghibásodást fog jelezni a műszerfalon. Ezt kétféleképpen lehet orvosolni.
Az első megoldás, hogy nem 35W-os, hanem 55W-os fogyasztású Duraxen xenon szettet vásárol.
A második megoldás, hogy gépkocsiját elviszi egy arra alkalmas szervizbe, ahol szoftveresen kikapcsolják az izzókontrolt, vagy átállítják xenon lámpa figyelésre. Ekkor ugyanis az elektronika a normál 55W figyelése helyett 35W fogyasztást fog figyelni.
Jelenlegi ára: 2 100 Ft
Az aukció vége: 2012-01-10 15:58
. Xenon EMC szűrő kábel (1db) - Jelenlegi ára: 2 100 Ft